„Még messze van!” – Az Y generáció gondolkodása a nyugdíjas korról

2021. november 24.

Lezárult a Pannónia Nyugdíjpénztár kutatása

Miközben a csapból is a nyugdíj-rendszer várható ellehetetlenülése folyik, nem szeretnek a távoli öregkorra gondolni az Y generáció tagjai, így kevésbé foglalkoznak várható nyugdíjas korukkal, sőt nyugdíjukkal sem – derül ki a Pannónia Nyugdíjpénztár nemrég lezárult kutatásából.

 

A Pannónia Nyugdíjpénztár Online felületen zajló kutatás keretében mérte fel Budapesten és vidéken a 30-as és 40-es éveiket taposók hozzáállását, véleményét a nyugdíjpénztári megtakarításokkal kapcsolatban. A cél az volt, hogy a felmérés eredményeinek felhasználásával közelebb kerüljünk ehhez a célcsoporthoz, és így hatékonyabban tudjuk megszólítani azokat, akiknek egyre fontosabb, hogy elkezdjenek idős korukról előre gondolkodni és gondoskodni.

A kutatás meglepő eredményt hozott: miközben ez a korosztály az „utolsó percben” van, ha biztosítani szeretné időskorát anyagilag, a nyugdíjaskor még távoli, megfoghatatlan, kérdésekkel teli számukra, a mindennapok egyéb feladatai, álmai mellett. Az időskorral, nyugdíjas évekkel és azzal kapcsolatban, hogy „hogyan fogok élni, ha idős leszek”, részben halogatás jellemzi őket. A korosztály hozzáállása inkább elutasító a nyugdíjas kori gondolatokkal szemben. Idő, figyelem és a mindennapokból való kizökkenés szükséges ahhoz, hogy előtérbe kerüljön ez a téma.

A nyugdíjpénztári befektetés, még azok megtakarítási szokásaiban is háttérbe szorul (jellemzően nem is szerepel benne), akik egyébként takarékoskodnak valamilyen formában: ők jellemzően „otthagyják” pénzüket a folyószámlán, betétet kötnek le, vagy valamilyen állampapírt vesznek. A nyugdíjpénztári megtakarítás lehetőségéről általában keveset tudnak és akad, aki még keveri az önkéntes és a megszűnt magánnyugdíjpénztár fogalmát is.

Bár ez a korosztály jellemzően haladó szellemű, széles látókörű, az általános pénzügyi ismereteik visszafogottabbak, és a nyugdíjpénztárhoz kapcsolódó elképzeléseik is sokszor pontosításra szorulnak: a rugalmas befizetés, tagi kölcsön, választható portfólió, adó és illetékmentesség, adókedvezmény – olyan megfogalmazások, amelyekkel kapcsolatban nem világos, hogy az ő életükben ezek pontosan mit jelentenek.

Ugyanakkor, akihez eljut az információ, felismerik az időskorról előre való gondoskodás jelentőségét, és igénylik, hogy szakértő, hiteles segítséget kapjanak. Keresik, hogy kire tudják nyugodtan rábízni pénzüket, azért, hogy nekik ne kelljen beleásni magukat a legapróbb részletekbe. Visszaigazolódott tehát, hogy az az energia, amit a hiteles, pontos és bőséges tájékoztatásába fektetünk, megtérül és így még magasabb színvonalú kiszolgálást tudunk nyújtani. További fejlesztéseket is tervezünk ezen a téren: igyekszünk tagjainkat és az érdeklődőket minél változatosabb módon, edukációval és tanácsadással ellátni.

Biztató jel, hogy – még ha kis mértékben is -, de akadtak olyanok a megkérdezett Y generációsok között, akik tudatosak, aktívan keresnek: ők már rendelkeznek nyugdíjcélú megtakarítással, vagy már komolyabban utánajártak a témának, és már csak a döntés előtt állnak, hogy melyik nyugdíjpénztárt válasszák.

Összességében a kutatás megerősített bennünket azzal kapcsolatban, hogy jó a kitűzött irányunk, amely digitális fejlesztéseinken alapulva lehetővé teszi, hogy még egyszerűbben és korszerűbben tudjunk meglévő és leendő tagjainkhoz szólni.